Conjunctia ORI/SAU

Conform titlului, parea un articol usor. Dar cu limba turca nu merge intotdeauna sa faci presupuneri… Spun asta pentru ca la o simpla cautare am gasit mai multe conjuctii care pot avea, in functie de context, sensul de ori/sau:
ya da/yada
veya
yahut
veyahut
yoksa

Dar… sa le luam pe rand. Prima pe care am invatat-o este ya da, care apare scrisa uneori si ca yada:
ya…ya, ya da ori… ori/ sau… sau/fie… fie
Ya bunu yaparsan, ya buradan temelli defolursun. Ori faci tu asta, ori mergi sa gasesti mancare.
Bu iş ya olacak ya da olmayacak. Aceasta intelegere va functiona sau nu.
Ayşen’lerin evlerin önünde ya da deniz kıyısındaki iskelede seni bekleyeceğim. Te voi astepta fie in fata casei familiei lui Ayşen, fie pe docul de la mal.

yahut ori/sau
Sana bir elma yahut bir portakal yemek istiyorum? Vrei sa mananci un mar sau o portocala?

yoksa, yok…ise ori/ori altfel/ daca nu asa… atunci
Şaka mı söylüyorsun, yoksa gerçekten gücendin mi? Glumesti ori/sau chiar te-ai suparat?
Bu mümkün mü yoksa değil mi? Se poate ori nu se poate?
Bana verdiğin sözü tut, yoksa çok pişman olursun! Sa te tii de cuvant ori altfel vei regreta!
Bana borcunu hemen öde yoksa yasal yollara başvururum. Achita-mi datoria pe care o ai la mine chiar acum sau voi  incepe proceduri legale.
Daha hızla çalış yoksa patron seni kapı dışarı eder! Munceste mai repede, sau altfel seful tau te va concedia!

Surse articol: 1,2, Turkish: A Comprehensive Grammar – pg. 445

3 gânduri despre &8222;Conjunctia ORI/SAU&8221;

  1. Buna!
    Multumesc frumos pentru comentariu. Da, e bine🙂 Si eu am aceeasi dorinta ca si tine. As vrea ca lumea sa nu mai creada ca eu stiu turca🙂 Eu vreau mult sa o invat, dar inca nu stiu decat putin🙂 çok az🙂

    Multa multa bafta si… la revedere!🙂

  2. Bu dersler için çok Teşekkür ederim ! e bine? :))
    Sper ca intr-o zi sa pot vorbi foarte bine limba turca…Imi este usor sa inteleg,dar imi e greu sa vorbesc eu in turca…:)

Parerea ta:

