Sufixul -ci

– acest sufix este adaugat formei de singular a substantivelor si ocazional adjectivelor sau adverbelor;
– cuvintele astfel formate definesc in general meserii, ocupaii sau alte calitati ale unei persoane, plecand de la cuvantul de baza;
– este un sufix Tip(b) si are formele: -cı, -ci, -cu, -cü, in general, si -çı, -çi, -çu, -çü, dupa cuvintele care se termina cu p, ç, t, k , h , s, ş.

araştırma cercetare araştırma cercetator
futbol fotbal futbolcu fotbalist
ülkü ideal ülkü idealist
balık peste balıkçı pescar
hukuk lege hukukçu jurist
diş dinte dişçi dentist
yol drum yolcu calator, drumet
çöp gunoi çöpçü gunoier
ne (pronume interogativ) ce neci ce profesie

– sufixul poate fi atasat si unei expresii/fraze;
hazır gata elbise haine
hazır elbiseci distribuitor de haine gata de purtare

– popular este folosit in mod pleonastic alaturi de cuvinte care definesc deja ocupatii: kasapçı in loc de kasap macelar, garsoncu in loc de garson ospatar etc.;

Legat de acest sufix, apar 2 exceptii:
– desi altın inseamna aur, altın nu inseamna aurar, ci al saselea (vezi aici); auraraltın kuyumcusu (kuyumcusu = bijutier)
–  sıfır – chiar daca sıfır inseamna 0 (zero), sıfırdefineste profesorii care dau note de 0 (zero).

Sursa articol – 1, 2

7 gânduri despre &8222;Sufixul -ci&8221;

  1. Ah… si voiam sa te mai intreb ceva. Tu mai vezi la mine pe blog lista cu siteurile recomandate de mine, din stanga? Ca eu nu le mai vad, desi ele apar la obiecte si, desi incerc sa le repun, tot nu apar. Nu prea inteleg de la ce o fi si ma intreb daca doar la mine nu or aparea.

  2. Ce mai faci tu, corydalis?🙂 Chiar daca n-am mai muncit cot la cot cu tine, postand pe blog, sa stii ca sunt cu sufletul alaturi de blogul tau si de tot ceea ce inseamna limba turca🙂

    Ne-a vizitat Nicoleta, voia si ea manualele pe care ti le trimisesem si tie, dar cum eu nu mai am niciun material acum,… I-am zis sa apeleze la tine, insa a spus ca a gasit pe net cartile, pana la urma. Dar… ca veni vorba de materiale, daca nu voi reusi sa imi salvez documentele, nu-i asa ca imi mai trimiti tu o data manualul acela in engleza?😀 Nu acum, ca eu tot sper ca imi voi relua locsorul cald de la calculatorul meu, dar in caz ca nu mai exista nicio sansa… Multumesc🙂

Parerea ta:

