Prezentul simplu sau Aoristul – Geniş Zaman/ Afirmativ negativ

in general, fiecare timp are 4 forme:
afirmativ pozitiv (Eu mananc.)
afirmativ negativ (Eu nu mananc.)
– interogativ pozitiv (Mananc eu?)
– interogativ negativ (Nu mananc eu?)

Daca despre forma afirmativ pozitiva a Aoristului am discutat deja, astazi ma voi ocupa de cea afirmativ negativa.

Formarea e relativ simpla:
– mai intai se indepartea marca infinitivului (-mak/-mek);
– radacinii i se adauga -ma/-me (in functie de ultima vocala din radacina si conform regulii armoniei vocalice – vezi tabelul de mai jos)
– urmeaza terminatiile specifice aoristului:

Singular:
-im
-sin

Plural
-iz
-siniz
-ler

Exemplu: beklemeka astepta
ben beklemem eu nu astept
sen beklemezsin tu nu astepti…
o beklemez
biz beklemeyiz
siz beklemezsiniz
onlar beklemezler

Observatii:
– apare o litera de legatura intre radacina compusa (radacina simpla+negare): -z-, care nu este folosita insa la persoana intai (singular si plural);
– la persoana I plural se mai foloseste ca litera de legatura – y – pentru a evita intalnirea celor 2 vocale;

Un gând despre &8222;Prezentul simplu sau Aoristul – Geniş Zaman/ Afirmativ negativ&8221;

Parerea ta:

