Armonia consoanelor

pe langa atentia acordata vocalelor, trebuie luata in seama si o regula cu privire la consoane. avem astfel, urmatoarele precizari (sursa):

1. daca un cuvant se termina in p, ç, t, k si urmeaza un sufix care incepe cu o vocala, litera finala a cuvantului se schimba

p → b
ç → c
t → d
k → ğ

Exemple:
kitap – carte
kitabı – cartea ei/lui

kazanç – profit
kazancı – profitul lui/ei

kilit – incuietoare
kilidi – incuietoarea lui/ei

köpek – caine
köpeğiniz – cainele vostru

2. daca un cuvant se termina in urmatoarele consoane h, ç, f, s, t, k, p, ş, iar sufixul care trebuie adaugat incepe cu d, aceasta devine t [d → t]. (Un pont, pentru a retine mai usor aceste litere este propozitia: hiç fıstık paşa! (fistic deloc, pașa!), care le include pe toate.)

Exemple:
köpek – caine
köpek + den ten → köpekten – de la caine

sabah – dimineata
sabah + dan tan →  sabahtan – de dimineata

giriş – intrare
giriş + de te → girişte la intrare

3. daca un cuvant care nu e verb se termina cu o vocala urmata de -k, atunci acesta devine in fata unui sufix care incepe cu o vocala:

ayak > ayağı piciorul > piciorul meu
sokak> sokağı strada > strada mea

Exceptie: hukuk hukuku lege

4 gânduri despre &8222;Armonia consoanelor&8221;

  1. Superb blog, mii de multumiri pt el! Eu sunt incepatoare si imi foloseste foarte mult!
    Imi cer scuze, fac o mica observatie: eu stiu ca Giriş inseamna Intrare, nu Iesire. Asa am vazut la magazin si am verificat acum si in dictonar.
    Toate cele bune!

Parerea ta:

